על ההבדל בין ייפוי כח מתמשך למינוי אפוטרופוס

השבוע הגיעה למשרדי לקוחה, כולה נסערת וכעוסה, כשניסיתי לברר מה קרה, היא הסבירה שאמא שלה (בת  ה-88) סובלת מדמנציה מאושפזת בבית חולים כאובה, ממתינה לניתוח עקב שבירת עצם האגן. 

אולם, עקב היותה במצב דמנטי מתקדם היא אינה כשירה לחתום על טופס הסכמה לניתוח והצוות הרפואי אינו מסכים לנתח אותה עד שיהיה בידם צו מינוי אפוטרופוס. 

הלקוחה הגיעה אליי לאחר שהתרוצצה בין 5 האחים שלה המתגוררים בערים שונות כדי לקבל את הסכמתם למנות אותה כאפוטרופוס לאימם, אך נותרה ללא הסכמה של אח אחד, שנמצא בסכסוך עם יתר האחים  והם אינם בקשר כבר שנתיים. 

על מנת לקדם ולייעל ההליך היה חשוב לקבל גם את הסכמת האח הנוסף. אחרי שיחה ארוכה שלי עם האח, הוא הסכים לחתום בפניי על הטופס ועם חתימתו על הטופס, המשיכה הלקוחה במרוץ לכיוון בית המשפט כדי להגיש הבקשה ולקבל את צו המינוי. 

מותשת ועייפה חזרה היא לבית החולים, אך מאחר שהשעה כבר הייתה מאוחרת, נאלצו הרופאים לדחות הניתוח, והאם- כאובה וסובלת.. 

כשראיתי את הקושי והתסכול של אותה לקוחה, הבנתי עד כמה חשוב לעלות את המודעות לעריכת ייפוי כח מתמשך - המסמך המשפטי שנכנס לתוקף בשנים האחרונות ומאפשר לכם לדאוג לעתידכם. 

אז אם גם אתם שואלים את עצמכם מה היתרון בעריכת יפוי כח מתמשך בהשוואה למינוי אפוטרופוס? הפוסט הבא הוא בדיוק בשבילכם! 

ישנם מספר מצבים בהם ניתן למנות לאדם אפוטרופוס, ביניהם

- לאדם מבוגר אשר הגיע למצב בו אינו מסוגל לטפל בענייניו, לדאוג לצרכיו ולקבל החלטות בעצמו; 

- לאדם המאושפז בביה"ח אשר נבדק על ידי גורם מוסמך ונמצא כי אינו מסוגל להביע דעתו לגבי ביצוע הליך רפואי עבורו; 

מה התהליך שיש לבצע

בראש ובראשונה יש להבין כי הקביעה מי הגורם אשר יטפל באדם בעניינו מוגשת הבקשה תלויה בהחלטת בית המשפט. כדי להגיש הבקשה, יש למלא טופס ולהחתים את כל קרובי המשפחה של האדם מדרגה ראשונה על הסכמה לכתב המינוי. יש לצרף חוות דעת רפואית ולעיתים גם חוות דעת של עו"ס. להחתים את הבקשה בפני עו"ד או מזכירות ביהמ"ש ולשלם אגרה לרבות תשלום עבור התצהיר. 

ומה קורה אח"כ? יש להגיש פרטה ולהכין מדי שנה דיווח לאפוטרופוס הכללי במסגרתו יש לפרט את כל ההוצאות והתשלומים השונים שבוצעו עבור האדם, ולשם כך יש לשמור קבלות ואסמכתאות שונות על הוצאות שהיו לאורך השנה.   

האם אפשר לקצר התהליך או להימנע ממנו?  בהחלט כן. ניתן לחתום על ייפוי כח מתמשך מבעוד מועד אצל עו"ד המוסמך לכך , וזאת בשלב בו האדם כשיר ומבין את המשמעות של המסמך המשפטי עליו הוא חותם. חשוב להבין שהמנגנון המשפטי הזה הוא יעיל, נוח וקל מאפשר לכל אדם (בעודו כשיר) להחליט בנחת ובזמנו החופשי מי יהיו האנשים אשר ידאגו לענייניו בשלב בו הוא לא יוכל לעשות כן. 

במסגרת הכנת ייפוי כח מתמשך, יוכל האדם לתת הנחיות מקדימות למיופה כוחו בנוגע לכל עניין ותחום אשר קשור אליו, ענייני כספים, רכוש, עניינים אישיים ועניינים רפואיים. בצורה זו יכול האדם להיות שליו ורגוע ולדעת כי ביום בו לא יוכלל לבטא את רצונו, יוכל מיופה כוחו אותו הוא בחר בעצמו לפעול בהתאם לרצונותיו כפי שהביע אותן מראש וידאג אחר מילוי צרכיו בצורה הטובה ביותר. 

אל תחכו למחר- תדאגו עוד היום לעתידכם ועתיד קרובכם וערכו כעת ייפוי כח מתמשך! עו"ד יפית אייקורט- מוסמכת לעריכת ייפוי כח מתמשך מטעם האפוטרופוס הכללי

לתיאום פגישת ייעוץ, התקשרו עוד היום -0547828252   ;