זה הזמן לערוך צוואה

דווקא עכשיו- זה הזמן לערוך צוואה!


מר לוי נפטר לפני שנתיים, כשהוא גרוש ולא הותיר אחריו צוואה. ילדיו, קיבלו לידיהם צו ירושה הקובע כי עיזבון אביהם מתחלק באופן שווה בין שלושתם (1/3 לכל אחד). למנוח הייתה דירה יחידה ולכל יורש הייתה מטרה אחרת לגביה- האחד לעבור להתגורר בה, השני, ביקש להשכירה והשלישי העדיף למכור את הדירה. היורשים לא הגיעו להסכמה והוגשה תביעה לביהמ"ש לענייני משפחה. מאז חלפה כבר שנה, התיק עדיין מתנהל, הצדדים נושאים בהוצאות משפטיות גבוהות, הדירה עומדת ריקה, ומעל לכל- היורשים אינם מדברים זה עם זה...

 

איך אפשר להימנע ממצב כזה? בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מכירים בחשיבותה של עריכת צוואה כאמצעי למנוע סכסוכים עתידיים בין בני המשפחה.

מהי צוואה?

צוואה היא מסמך משפטי בו אדם מצווה כיצד יחולק עיזבונו לאחר מותו למי ומתי יחולק.

העיזבון כולל את כלל הנכסים, הזכויות והרכוש אשר צבר אדם במהלך חייו.


מדוע חשוב לערוך צוואה?

צוואה היא הדרך הנכונה ביותר להבטיח שחלוקת העיזבון תיעשה לפי רצון המצווה.

בדוגמה שראינו לעיל, הסכסוך המשפחתי היה נמנע לו המצווה היה מותיר אחריו צוואה וקובע הוראות מדויקות בנוגע לאופן בו יש לנהוג בעיזבון.

הצוואה היא כלי אופטימלי באמצעותו יכול המצווה להבטיח כי המטרות החשובות לו יתממשו לאחר פטירתו.

הסיבה העיקרית לעריכת צוואה היא הרצון לחלק את רכוש המצווה בצורה שונה מזו הקבועה בחוק הירושה. ההסדר בחוק מנסה ליצור איזון וחלוקה צודקת, אם כי לא בכל מקרה החלוקה האמורה היא הדרך הנכונה או המתאימה ביותר לחלוקת עיזבונו של המצווה. כך למשל-

  • במקרה בו ילדיו (כולם או חלקם) של המצווה לא היו בקשר עימו והמצווה אינו מעוניין כי רכושו יעבור אליהם לאחר פטירתו.
  • או במקרה בו מצווה מעוניין לצוות את רכושו לזוכים שונים שאינם כלולים בהגדרת "היורשים" לפי חוק הירושה (למשל, לארגון או עמותה ו/או לחבר קרוב).
  • בשונה מחוק הירושה, צוואה היא כלי המאפשר לקבוע איזה נכס יעבור לאיזה זוכה. בדרך זו ניתן להימנע מסכסוכים בין קרובי המשפחה על חלקם בעיזבון, ולאפשר חלוקה אופטימלית בין קרובי המשפחה תוך התחשבות בשיקולים קונקרטיים.
  • לעיתים חלוקה על פי חוק הירושה תגרום למיסוי גבוה יותר וחשוב לערוך תכנון מס נכון בהתאם לחוק.
  •  הדרך לעשיית סדר ברכוש הנפטר לאחר מותו, ולמנוע (או לפחות לנסות למנוע) סכסוכים  עתידיים במשפחה הינה באמצעות עריכת צוואה.

    באופן זה, המצווה יכול לתכנן את חלוקת רכושו לאחר פטירתו, על בסיס היכרות אופי הזוכים , מאפייניהם וצרכיהם העתידיים, ובכך למעשה לדאוג ליקיריו לאחר פטירתו.


מהם היתרונות של עריכת צוואה?

  • צוואה היא הדרך האופטימלית ביותר להבטיח כי הצאצאים לא ינהגו בבן / בת הזוג הנותר בחיים בדרך לא הוגנת לאחר פטירת המצווה.
  • באמצעות עריכת צוואה יכול המצווה להגשים בקשה מיוחדת ולהוריש רכוש בעל ערך סנטימנטלי ליורש מסוים ולו בלבד.
  • במקרה בו למצווה אין קרובי משפחה כמפורט בחוק הירושה, רכושו יעבור למדינה. אם ברצון המצווה להבטיח כי רכושו יעבור לגורם כלשהו אחר כרצונו.
  • במקרה של ידועים בציבור, כאשר המצווה מעוניין להוריש את עיזבונו לילידו ולא לבן/בת הזוג.
  • במקרה של הליך גירושין סבוך הנמשך זמן רב, כאשר המצווה מעוניין להוריש את עזבונו לילידו ולא לבן הזוג הנמצא עימו בהליך גירושין.
  • במקרה של בני זוג גרושים או פרודים ומשפחות שבראשן הורה עצמאי.
  • במקרה של זוג אשר נישא בנישואים שניים ולכל אחד מבני הזוג ילדים מהנישואין הקודמים.
  • במקרה של זוג מבוגר שאין לו ילדים והוא בגיל שככל הנראה לו יהיו לו ילדים מומלץ לערוך צוואה הדדית.





    סוגי צוואות לפי החוק הישראלי : 
  • צוואה בפני עדיםהיא הצוואה השכיחה ביותר. נערכת בנוכחות שני עדים ניטרליים (שאינם נהנים מהצוואה), אשר חותמים יחד עם המצווה על הצוואה, וזאת לאחר שהמצווה הצהיר בפניהם שזה רצונו וזוהי צוואתו. החתימות חייבות להיות בכתב ידם של המצווה והעדים, ולהיחתם במועד עריכת הצוואה ולא במועד מאוחר יותר. 
  • צוואה בפני רשות: היא צוואה הנאמרת בעל פה או מוגשת בכתב בפני שופט, הרשם לענייני ירושה, חבר בית דין דתי או נוטריון. השימוש בסוג זה של צוואה הוא נדיר.
  • צוואה בכתב יד: כתובה כולה בידי המצווה, וחתומה בחתימתו ובכתב ידו ויש עליה תאריך.  צוואה מסוג זה לרוב אינה נבדקת ע"י עורך דין ולכן ישנו סיכוי שהיו בה הרבה גורמים לפסילה.
  • צוואה בעל פה: ידועה גם בשם צוואת "שכיב מרע". על פי סעיף 23 לחוק הירושה אפשרות זו קיימת רק במקרה שהמצווה נמצא על סף מוות, או רואה עצמו במצב כזה. צוואה בעל פה צריכה להיעשות בפני שני עדים המבינים את שפת המצווה, ועליהם לרשום אותה במדויק על הכתב   הכולל את תוכן הציווי, התאריך והנסיבות שהביאו לעריכתה. על העדים להפקיד את הצוואה מיד אצל הרשם לענייני ירושה. תוקפה של צוואה זו היא לזמן מוגבל והיא בטלה בחלוף 30 ימים לאחר שחלפו הנסיבות שהצדיקו את עריכתה והמצווה עודנו בין החיים.


לפגישת ייעוץ ללא התחייבות אתם מוזמנים ליצור קשר - 054-7828252

יובהר כי האמור במאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם.